Sheila Michael and Abdul Said Ambotang and Mohamad Nizam Nazarudin and Christina Andin (2021) Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 178-186. ISSN 2504-8562
Text
Status sosioekonomi_ Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah.pdf Restricted to Registered users only Download (359kB) | Request a copy |
|
Text
Status sosioekonomi_ Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah.pdf Download (55kB) |
Abstract
Kajian ini membincangkan konsep cabaran status sosioekonomi dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Sosioekonomi ini merujuk kepada profil ibu bapa yang merangkumi tahap pendidikan, pekerjaan dan pendapatan. Sehubungan itu, kedudukan sosioekonomi merupakan salah satu konstruk yang mempunyai hubung kait dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Penglibatan pelajar merangkumi tiga aktiviti utama kokurikulum iaitu unit beruniform, kelab dan persatuan, serta sukan dan permainan. Sekolah memainkan peranan utama dalam menggalakkan pelajar menyertai aktiviti kokurikulum. Maka, pelbagai langkah perlu dibuat bagi mengenal pasti permasalahan yang mungkin timbul disebabkan kurangnya penglibatan pelajar dalam aktiviti tersebut. Maka, status sosioekonomi dilihat mempunyai cabaran dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah.
Item Type: | Article |
---|---|
Keyword: | Status sosioekonomi , Penglibatan pelajar , Aktiviti kokurikulum , Sekolah menengah |
Subjects: | H Social Sciences > HM Sociology (General) > HM(1)-1281 Sociology > HM481-554 Theory. Method. Relations to other subjects L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1603-1696.6 Secondary education. High schools |
Department: | FACULTY > Faculty of Psychology and Education |
Depositing User: | SAFRUDIN BIN DARUN - |
Date Deposited: | 08 Jul 2022 16:12 |
Last Modified: | 08 Jul 2022 16:12 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007 |
Actions (login required)
View Item |