Implementasi Pemeriksaan Kebolehgunaan Menggunakan Kaedah Penilaian Pakar Dalam Fasa Penilaian Modul Robot M-solat

Siti Fauziah Mohd Amin and Sabariah Sharif and Muhamad Suhaimi Taat and Mad Nor Madjapuni and Muralindran Mariappan (2022) Implementasi Pemeriksaan Kebolehgunaan Menggunakan Kaedah Penilaian Pakar Dalam Fasa Penilaian Modul Robot M-solat. International Journal of Education, Psychology and Counselling, 7. pp. 222-233. ISSN 0128-164X

[img] Text
Implementasi Pemeriksaan Kebolehgunaan Menggunakan Kaedah Penilaian Pakar Dalam Fasa Penilaian .pdf

Download (41kB)
[img] Text
Implementasi Pemeriksaan Kebolehgunaan Menggunakan Kaedah Penilaian Pakar Dalam Fasa Penilaian 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (302kB) | Request a copy

Abstract

Fasa penilaian merupakan salah satu fasa penting dalam kajian Penyelidikan Reka Bentuk dan Pembangunan (PRP). Terdapat pelbagai kaedah yang dapat digunakan dalam fasa ini, namun demikian pengkaji perlu memilih kaedah yang bersesuaian bagi memastikan objektif kajian tercapai. Sehubungan itu, kajian ini mengimplementasikan penilaian pemeriksaan kebolehgunaan Modul Robot M-Solat menggunakan kaedah penilaian panel pakar. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini merupakan Borang Soal Selidik USE yang dianalisis menggunakan Kaedah ‘Percentaged Calculation Method (PCM)’. Hasil kajian menunjukkan kebolehgunaan Modul Robot M-Solat dari aspek kebergunaan = 90.2%, kemudahgunaan = 88.4%, kemudahpelajaran = 90.1% dan kepuasan =91.7%. Penilaian pemeriksaan kebolehgunaan menggunakan kaedah penilaian panel pakar dalam kajian ini membolehkan objektif kajian tercapai. Oleh itu, kajian ini mencadangkan kepada pengkaji akan datang untuk menggunakan kaedah penilaian pakar dalam penilaian kebolehgunaan bagi kajian yang melibatkan penilaian pemeriksaan kebolehgunaan sesuatu inovasi baru.

Item Type: Article
Keyword: Pemeriksaan , Kebolehgunaan , Penilaian , Modul Robot M-Solat
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
T Technology > T Technology (General) > T1-995 Technology (General)
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: SITI AZIZAH BINTI IDRIS -
Date Deposited: 21 Jul 2022 10:14
Last Modified: 21 Jul 2022 10:14
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33429

Actions (login required)

View Item View Item