Konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu

Lee, Lilian Shiau Gee (2014) Konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img] Text
24 PAGES.pdf

Download (466kB)
[img] Text
FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji sama ada permainan video berasaskan komputer dapat meningkatkan pencapaian penguasaan dan pembelajaran kanak-kanak berusia 7 ke 9 tahun. Seramai 200 kanak-kanak sekolah rendah dan 20 orang guru daripada gabungan lima buah sekolah rendah di daerah Kota Kinabalu dipilih sebagai responden. Bagi responden pertama, kanak-kanak sekolah rendah akan dibahagikan kepada dua kumpulan, kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen. Kanak-kanak dalam kumpulan kawalan akan yang diajar menggunakan kaedah tradisional manakala kanak-kanak dalam kumpulan eksperimen akan didedahkan kepada pembelajaran dengan mengunakan permainan video interaktif. Data yang diperolehi akan dianalisis dengan statistik deskritif dan ujian-t mengunakan perisian SPSS. Pengumpulan data akan diperolehi dibahagikan kepada dua, dengan data pertama yang diperoleh melalui soal selidik yang diisi oleh responden guru dan data kedua yang diperolehi daripada ujian pra dan ujian pos yang diduduki oleh kanak-kanak. Permainan video interaktif bertajuk "geobit-geobit" berasaskan pembelajaran asas bentuk geometri telah dibangunkan dengan menggunakan konsep pembelajaran menerusi permainan untuk kanak-kanak sekolah rendah untuk meneroka proses pembelajaran secara interaktif dan menyeronokkan.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Permainan video, Geometri, pembelajaran kanak-kanak
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Department: FACULTY > Faculty of Humanities, Arts and Heritage
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 16 Aug 2024 10:22
Last Modified: 16 Aug 2024 10:22
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40567

Actions (login required)

View Item View Item