Hubungan antara Gaya Pengurusan Konflik dan Kesejahteraan Psikologi Guru

Christina Andin and Hastute Mohd Yunus (2023) Hubungan antara Gaya Pengurusan Konflik dan Kesejahteraan Psikologi Guru. Jurnal Psikologi dan Kesihatan Sosial (JPsiKS), 7. pp. 24-28.

[img] Text
ABSTRACT.pdf

Download (40kB)
[img] Text
FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (113kB)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan gaya pengurusan konflik dengan kesejahteraan psikologi guru. Reka bentuk kajian adalah Kuantitatif dengan pendekatan tinjauan mengunakan satu set soal selidik. Responden kajian melibatkan seramai 291 guru sekolah rendah yang dipilih secara rawak berstrata di daerah Tawau. Objektif khusus kajian adalah meliputi mengenal pasti tahap kesejahteraan psikologi dalam kalangan guru sekolah rendah, mengenal pasti gaya pengurusan konflik dan mengenal pasti hubungan antara gaya pengurusan konflik dan kesejahteraan psikologi Guru di Sekolah Rendah. Hasil kajian menunjukkan tahap kesejahteraan psikologi guru secara keseluruhannya ada sederhana (Min 3.50). Hanya satu daripada lima gaya pengurusan konflik pada tahap tinggi iaitu gaya kolaborasi (Min 3.80). Kajian mendapati bahawa pekali Korelasi Pearson antara Gaya Pengurusan Konflik dengan Kesejahteraan Psikologi adalah r=0.294, p<0.05. Ini menunjukkan kedua pemboleh ubah berhubung secara positif dengan kekuatan perhubungan pada tahap yang lemah. Dapatan kajian boleh dimanafaatkan oleh agensi berkaitan untuk terus memberikan perhatian kepada isu kesejahteraan psikologi guru serta gaya pengurusan konflik.

Item Type: Article
Keyword: Kesejahteraan psikologi, Gaya pengurusan konflik, Guru, Sekolah
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > BF1-990 Psychology
L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: SITI AZIZAH BINTI IDRIS -
Date Deposited: 28 Aug 2024 09:11
Last Modified: 28 Aug 2024 09:11
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40807

Actions (login required)

View Item View Item