Humor dalam pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru di sekolah rendah: suatu pemerhatian awal

Hafifi H. Horace and Musirin Mosin (2021) Humor dalam pengajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru di sekolah rendah: suatu pemerhatian awal. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 209-214. ISSN 2504 8562

[img] Text
ABSTRACT.pdf

Download (36kB)
[img] Text
FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (222kB) | Request a copy

Abstract

Humor merupakan salah satu teknik pengajaran yang digunakan dalam pengajaran dan pemudahcaraan di dalam kelas dalam usaha mewujudkan pembelajaran yang menyeronokkan dalam kalangan murid-murid di sekolah renda. Kajian awal bersifat konseptual ini dijalankan untuk meneroka penggunaan humor dalam pengajaran guru di peringkat sekolah rendah. Teori seperti Intsructional Humor Processing Theory (IHPT), Teori Relief, Teori Inkongruiti dan Teori Superioriti serta Teori Kecerdasan Emosi turut diaplikasikan dalam perbincangan dalam usaha untuk meneroka keunikan dan keberkesanan penggunaan humor dalam pengajaran di sekolah.

Item Type: Article
Keyword: Humor, Bahasa Melayu, Sekolah rendah, Pengajaran guru
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1501-1547 Primary education
P Language and Literature > P Philology. Linguistics > P1-1091 Philology. Linguistics > P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: SITI AZIZAH BINTI IDRIS -
Date Deposited: 27 Sep 2024 08:39
Last Modified: 27 Sep 2024 08:39
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41101

Actions (login required)

View Item View Item