Pengurusan kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian pelajar sekolah-sekolah menengah di daerah Sandakan, Sabah

Jean Vergara @ Alimah (2014) Pengurusan kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian pelajar sekolah-sekolah menengah di daerah Sandakan, Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img] Text
24 PAGES..pdf

Download (1MB)
[img] Text
FULLTEXT..pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

Kajian ini merupakan kajian pengurusan kurikulum ke atas 16 buah sekolah di Daerah Sandakan, Sabah. Seramai 160 orang pengurus kurikulum (guru-guru) terlibat dalam menilai pengurusan kurikulum di sekolah-sekolah yang dikaji. Tujuan kajian ini ialah untuk memeriksa pelaksanaan pengurusan kurikulum di sekolah-sekolah terbabit, menganalisis apakah kelemahan yang terdapat dalam pengurusan kurikulum di sekolah-sekolah tersebut. Tiga hipotesis dibentuk. Hasil kajian mendapati terdapat hubungan yang lemah pada o=0.05 pada r=0.278 dengan pencapaian PMR. Terdapat hubungan yang sederhana pada a=0.001 pada r=0.491 dengan pencapaian SPM dan hubungan yang lemah pada o=0.05 pada r==0.276 dengan pencapaian STPM di sekolah-sekolah tersebut. Antara kelemahan-kelemahan yang wujud dalam pengurusan kurikulum di sekolah-sekolah tersebut ialah jurang pendapat antara penggubal dan pelaksana, proses penyebaran kuriklum yang tidak terancang menyebabkan kecairan maklumat, saiz kelas yang besar, tenaga pengajar tidak mencukupi atau tidak berketepatan dengan opsyen, penguasaan bahasa, dan kelewat.an projek makmal komputer yang mengekang proses pengajaran dan pembelajaran terkini.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Pengurusan kurikulum, Pencapaian pmr, Spm, Stpm, Kelemahan pengurusan, Jurang pendapat, Penyebaran kurikulum, Saiz kelas, Tenaga pengajar, Penguasaan bahasa
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 26 Mar 2025 10:00
Last Modified: 26 Mar 2025 10:00
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43348

Actions (login required)

View Item View Item