Masalah disiplin dalam bilik darjah dan strategi penyelesaiannya di SMK Kinarut, Papar, Sabah

George Lease (2004) Masalah disiplin dalam bilik darjah dan strategi penyelesaiannya di SMK Kinarut, Papar, Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img] Text
ABSTRACT.pdf

Download (233kB)
[img] Text
FULLTEXT..pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

Kajian ini membincangkan tentang masalah disiplin di bilik darjah yang terdiri daripada 100 orang pelajar lelaki dan 120 orang pelajar perempuan peringkat menengah atas di SMK Kinarut, Papar, Sabah. Tujuan kajian ialah untuk mengenalpasti 10 masalah disiplln pelajar lelaki dan perempuan, melihat perbezaan masalah disiplin dengan faktor jantina dan mengenalpasti penyelesaian masalah . Alat pengukuran menggunakan "Walker Problem Behaviour'; ''Jessness Behaviour Checklist" dan "Solving Discipline Problem" digunakan untuk meninjau masalah 'off-task behaviour' pelajar. Hasil kajian mendapati pada keseluruhannya para pelajar; tidak menyiapkan kerja rumah & tugasan diberi, gelisah dan tidak boleh duduk diam, sukar memberi tumpuan dalam jangka masa lama, berkhayal dan meniru dalam ujian / peperiksaan. Seterusnya kajian mendapati guru seringkali menggunakan cara berbincang yang memberi penekanan kepada bertolak ansur untuk penyelesaian masalah. Implikasi dan cadangan program dibincangkan.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Masalah disiplin pelajar, Tingkah laku pelajar, Perbezaan jantina, Bilik darjah menengah atas, SMK Kinarut Papar
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB2801-3095 School administration and organization > LB3011-3095 School management and discipline
Department: SCHOOL > School of Education and Social Development
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 10 Jun 2025 10:55
Last Modified: 10 Jun 2025 10:55
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/43887

Actions (login required)

View Item View Item