Norbert Micheal Ligin and Connie Shin @ Connie Cassy Ompok (2025) Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen sokongan organisasi, kepuasan kerja, ganjaran dan komitmen guru. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 10. pp. 1-16.
![]() |
Text
FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (473kB) | Request a copy |
Abstract
Komitmen guru prasekolah memainkan peranan penting dalam meningkatkan kualiti pengajaran, memperbaiki hasil pembelajaran kanak-kanak dan seterusnya menjamin kejayaan Pendidikan awal. Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen soal selidik Sokongan Organisasi Yang Diterima, Kepuasan Kerja, Ganjaran dan Komitmen Dalam Kalangan Guru-guru Prasekolah. Instrumen soal selidik telah dinilai dan disahkan dari segi kesahan muka dan kesahan kandungan oleh dua orang pakar dalam bidang kajian. Seramai 141 orang guru prasekolah di daerah Kota Marudu telah dipilih sebagai responden dalam kajian rintis yang dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi, dengan nilai KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) melebihi 0.6 dan nilai alfa Cronbach melebihi 0.7 mengesahkan konsistensi dalaman dan kesesuaian untuk analisis faktor. Analisis faktor penerokaan menyokong kerangka teori yang dibangunkan dengan mengekalkan item-item yang mempunyai nilai pemuatan faktor yang tinggi bagi memastikan pengukuran konstruk yang tepat.
Item Type: | Article |
---|---|
Keyword: | Perceived Organizational , Support, Job Satisfaction, Rewars, Commiment, Preschool Teacher |
Subjects: | L Education > L Education (General) > L7-991 Education (General) L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools |
Department: | FACULTY > Faculty of Education and Sport Studies |
Depositing User: | SITI AZIZAH BINTI IDRIS - |
Date Deposited: | 21 Aug 2025 11:15 |
Last Modified: | 21 Aug 2025 11:15 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/45022 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |