Persepsi guru tentang pengurusan strategik dan pencapian akademik gabungan Keningau, Sabah

Erce Etor Dius (2006) Persepsi guru tentang pengurusan strategik dan pencapian akademik gabungan Keningau, Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img] Text
ABSTRACT.pdf

Download (184kB)
[img] Text
FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

Tujuan kajian ini adalah mengkaji persepsi guru tentang pengurusan strategik dan prestasi akademik Gabungan Keningau. lnstrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini adalah melalui borang soal selidik.lnstrumen kajian mengandungi dua bahagian iaitu bahagian Adan Sahagian B. Sahagian A mengandungi latar belakang responden dan bahagian 8 mengandungi 23 item.Responden kajian ini adalah seramai 210 orang, yang terdiri daripada guru-guru sekofah menengah Gabungan Keningau yang terpilih dalam kajian ini. Sampel kajian adalah adalah menggunakan rawak berstrata. Sampel kajian ini diambil daripada tujuh buah sekolah di Gabungan Keningau. Kajian rintis telah dijalankan di dua buah sekolah menengah dengan jumlah responden 60 orang. Skor reliabiliti (alpha) keseluruhan bagi kajian rintis adalah (a = 0.906). Untuk menganafisis data, perisian SPSS 12.0 (Statistical Package for Social Science ) telah digunakan. Dapatan kajian diterangkan melalui analisis deskriptif iaitu menggunakan min, peratusan dan jadual. Dapatan kajian melalui analisis deskriptif menunjukkan bahawa persepsi guru tentang pengurusan strategik dan pencapaian akademik Gabungan Keningau adalah pada min 3.00, iaitu pada tahap sederhana.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Strategic management in education, Teacher perception, Academic performance, School management, Secondary schools
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB2801-3095 School administration and organization
Department: SCHOOL > School of Education and Social Development
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 30 Sep 2025 09:47
Last Modified: 30 Sep 2025 09:47
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/45288

Actions (login required)

View Item View Item