Rose Alsie Asah @Iskandar (2007) Pengajaran kemahiran bacaan awal bahasa melayu di peringkat prasekolah daerah Kota Belud. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
|
Text
24 PAGES.pdf Download (811kB) |
|
|
Text
FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (8MB) |
Abstract
Kajian ini merupakan kajian dalam bentuk kausal-komparatif yang bertujuan untuk melihat perbandingan penguasaan kemahiran membaca dalam kalangan kanakkanak prasekolah yang didedahkan dengan kaedah fonik dan kaedah abjad/sukukata. Fokus kajian adalah melihat penguasaan kemahiran membaca kanak-kanak berdasarkan kaedah pengajaran membaca yang digunakan prasekolah iaitu kaedah fonik dan kaedah abjad/sukukata. Kajian ini melibatkan 88 orang pelajar di empat buah prasekolah yang terdiri daripada 44 orang kanak-kanak yang didedahkan dengan kaedah fonik dan 44 orang kanak-kanak yang didedahkan dengan kaedah abjad/sukukata. Satu set lembaran ujian membaca digunakan untuk mengukur penguasaan membaca kanak-kanak. Sebanyak 14 hipotesis dibentuk dan diuji mengunakan ujian-t, min dan peratusan. Dapatan kajian ini mendapati terdapat perbezaan penguasaan kemahiran membaca di antara kanak-kanak yang didedahkan dengan kaedah pengajaran fonik dan kaedah pengajaran abjad/sukukata.
| Item Type: | Thesis (Masters) |
|---|---|
| Keyword: | Pengajaran membaca prasekolah, Kaedah fonik, Kaedah abjad, Kemahiran membaca awal, Pendidikan awal kanak-kanak, Literasi awal Perbandingan kaedah membaca |
| Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1139.2-1139.5 Early childhood education |
| Department: | SCHOOL > School of Education and Social Development |
| Depositing User: | DG MASNIAH AHMAD - |
| Date Deposited: | 10 Oct 2025 16:56 |
| Last Modified: | 10 Oct 2025 16:56 |
| URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/45391 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |

