Pengajaran kemahiran bacaan awal bahasa melayu di peringkat prasekolah daerah Kota Belud

Rose Alsie Asah @Iskandar (2007) Pengajaran kemahiran bacaan awal bahasa melayu di peringkat prasekolah daerah Kota Belud. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img] Text
24 PAGES.pdf

Download (811kB)
[img] Text
FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

Kajian ini merupakan kajian dalam bentuk kausal-komparatif yang bertujuan untuk melihat perbandingan penguasaan kemahiran membaca dalam kalangan kanak­kanak prasekolah yang didedahkan dengan kaedah fonik dan kaedah abjad/sukukata. Fokus kajian adalah melihat penguasaan kemahiran membaca kanak-kanak berdasarkan kaedah pengajaran membaca yang digunakan prasekolah iaitu kaedah fonik dan kaedah abjad/sukukata. Kajian ini melibatkan 88 orang pelajar di empat buah prasekolah yang terdiri daripada 44 orang kanak-kanak yang didedahkan dengan kaedah fonik dan 44 orang kanak-kanak yang didedahkan dengan kaedah abjad/sukukata. Satu set lembaran ujian membaca digunakan untuk mengukur penguasaan membaca kanak-kanak. Sebanyak 14 hipotesis dibentuk dan diuji mengunakan ujian-t, min dan peratusan. Dapatan kajian ini mendapati terdapat perbezaan penguasaan kemahiran membaca di antara kanak-kanak yang didedahkan dengan kaedah pengajaran fonik dan kaedah pengajaran abjad/sukukata.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Pengajaran membaca prasekolah, Kaedah fonik, Kaedah abjad, Kemahiran membaca awal, Pendidikan awal kanak-kanak, Literasi awal Perbandingan kaedah membaca
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB1139.2-1139.5 Early childhood education
Department: SCHOOL > School of Education and Social Development
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 10 Oct 2025 16:56
Last Modified: 10 Oct 2025 16:56
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/45391

Actions (login required)

View Item View Item