Chua, Siew Wei (2007) Penilaian tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan makanan di UMS. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)
|
Text
ae0000001147.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Objektif utama kajian adalah menentukan sarna ada terdapat perbezaan min antara skor jangkaan dan persepsi terhadap kualiti perkhidmatan makanan di UMS. Kedua, mengenalpasti faktor-faktor demografi yang signifikan dalarn mempengaruhi persepsi pelajar dan menentukan kesan interaksi yang wujud terhadap persepsi pelajar. Ketiga, menentukan hubungan yang wujud antara setiap dimensi bagi jangkaan dan persepsi dengan kepuasan. Akhimya, menentukan kadar perrnintaan pelajar terhadap kemudahan makanan yang disediakan di UMS. Data dikumpulkan menggunakan kaedah soal-selidik berbentuk borang pembukaan soal jawab dan instrumen SERVQUAL serta kaedah trafik pelajar berdasarkan rekod penglibatan pelajar. Instrumen ini dipilih kerana keupayaan dan kebolehpereayaan dalarn mengukur jangkaan dan persepsi pelajar. Sampel terdiri daripada 470 orang responden UMS. Analisis data menunjukkan terdapat perbezaaan min yang signifikan wujud antara jangkaan dan persepsi terhadap kualiti perkhidmatan makanan UMS. HasH menunjukkan bahawa persepsi responden sentiasa kurang darlpada jangkaan responden untuk semua item. Faktor bangsa dan sekolah masing- masing mempengaruhi penilaian kepuasan pelajar seeara bererti. Seeara keseluruhannya, tidak terdapat kesan interaksi antara faktor-faktor ini. Persepsi pelajar adalah sama pada semua kategori faktor. Analisis korelasi menunjukkan tidak terdapat hubungan positif antara dimensi-dimensi bagi persepsi dan jangkaan dengan kepuasan responden. Analisis regresi menunjukkan bahawa model bagi ciri-ciri kualiti perkhidmatan menyumbangkan 24.4 peratus varians yang signifikan pada skor kepuasan responden. Analisis trafik pelajar menunjukkan bahawa kadar permintaan pelajar dalam seminggu adalah tinggi di kafeteria D-Bayu. Secara keseluruhannya, tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan makanan di UMS masih tidak memuaskan.
Item Type: | Academic Exercise |
---|---|
Keyword: | expectation, perception,food service quality, level of satisfaction, race |
Subjects: | T Technology > TX Home economics > TX1-1110 Home economics > TX341-641 Nutrition. Foods and food supply |
Department: | SCHOOL > School of Science and Technology |
Depositing User: | SITI AZIZAH BINTI IDRIS - |
Date Deposited: | 19 Jun 2013 15:44 |
Last Modified: | 23 Oct 2017 12:43 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/6323 |
Actions (login required)
View Item |