Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah

Foong, Danielle Chai Yen and Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah (2019) Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 20. pp. 225-242. ISSN 1511-6530

[img] Text
Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah _ABSTRACT.pdf

Download (58kB)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk meneroka tahap kepimpinan instruksional pengetua dan tahap kepuasan kerja guru selain melihat hubungan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di Zon Utara Sabah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dan menggunakan pensampelan rawak berlapis. Responden yang terlibat dalam kajian seramai 378 orang guru. Dapatan kajian menunjukkan (i) kepimpinan instruksional pengetua berada pada tahap tinggi, (ii) kepuasan kerja guru berada pada tahap tinggi, (iii) analisis ANOVA Sehala menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan instruksional pengetua berdasarkan pengalaman bekerja, (iv) analisis ANOVA Sehala menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepuasan kerja guru berdasarkan pengalaman bekerja, dan (v) analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru.

Item Type: Article
Keyword: Kepimpinan , Instruksional , Pengetua , Kepuasan kerja , Guru
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > BF1-990 Psychology > BF501-505 Motivation
L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: SAFRUDIN BIN DARUN -
Date Deposited: 16 Jul 2022 18:27
Last Modified: 16 Jul 2022 18:27
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265

Actions (login required)

View Item View Item