Kaedah re-think dalam pembelajaran berasaskan masalah membantu pelajar menguasai topik nombor bulat

Ag. Syahrole Ag. Saman (2014) Kaedah re-think dalam pembelajaran berasaskan masalah membantu pelajar menguasai topik nombor bulat. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img] Text
ABSTRACT.pdf

Download (245kB)
[img] Text
FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk melihat keberkesanan penggunaan kaedah pembelajaran berasaskan masalah dalam membantu murid menguasai topik nombor bulat. Inovasi model Polya telah diperkenalkan semasa kajian iaitu kaedah Re-Think bagi membantu murid memahami ayat dalam soalan penyelesaian masalah. Kajian ini berbentuk kualitatif dengan menggunakan reka bentuk kajian tindakan. Kajian tetah dilaksanak.an di salah sebuah sekolah dalam daerah Beaufort. Empat orang responden yang tetah dipilih adalah datipada kalangan pelajar tahun 5 yang mempunyai masalah di daf am pembelajaran matematik. Hasil dapatan kajian melalui temubual dan pemerhatian menyatakan bahawa kaedah Re-771ink yang digunakan dapat membantu responden untuk lebih menguasai teknik menjawab soalan berasaskan penyetesaian masalah dalam matematik. Pengaji mendapati bahawa pemahaman kepada bahasa matematik sangat penting bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam akademik. cadangan penambahbaikan serta saranan kajian lanjutan yang sesuai dilaksanakan di masa hadapan turut diberikan di dalam bab akhir kajian ini.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Pembelajaran berasaskan masalah, Model polya, Kaedah re-think, Nombor bulat, Prestasi akademik
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB3201-3325 School architecture and equipment. School physical facilities. Campus planning
Department: FACULTY > Faculty of Psychology and Education
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 10 Jun 2025 11:53
Last Modified: 10 Jun 2025 11:53
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/44018

Actions (login required)

View Item View Item