Sheila Michael and Abdul Said Ambotang (2019) Hubungan pengurusan kokurikulum dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti Kokurikulum sekolah menengah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 4 (7). pp. 1-6. ISSN 2504-8562
![]() |
Text
FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (639kB) | Request a copy |
Abstract
Kertas konsep ini bertujuan membincangkan tentang pengurusan kokurikulum dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum mampu membentuk keperibadian pelajar secara keseluruhannya. Hal ini mampu diserlahkan melalui pengurusan kokurikulum yang cemerlang. Pengurus kokurikulum memainkan peranan besar dalam menjayakan penglibatan tersebut. Kecemerlangan penglibatan pelajar berkait rapat dengan pengurusan kokurikulum. Semakin tinggi pengurusan kokurikulum dilaksanakan dengan cemerlang, semakin besar kesannya kepada penglibatan pelajar. Pelaksanaan pengurusan adalah berdasarkan objektif dan keupayaan pelajar bagi meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dipelajari. Justeru, pengurusan kokurikulum mempunyai perkaitan dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum.
Item Type: | Article |
---|---|
Keyword: | Pengurusan kokurikulum, penglibatan pelajar, aktiviti kokurikulum, pelajar sekolah menengah |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB2801-3095 School administration and organization L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education |
Department: | FACULTY > Faculty of Psychology and Education |
Depositing User: | ABDULLAH BIN SABUDIN - |
Date Deposited: | 17 Jun 2025 10:21 |
Last Modified: | 17 Jun 2025 10:21 |
URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/44161 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |