Iffahzuleha Elmandily Awaluddin (2014) Hubungan antara efikasi guru dengan metakognisi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah pedalaman satu di beberapa buah daerah di Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
|
Text
ABSTRACT.pdf Download (175kB) |
|
|
Text
FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk meneroka hubungan antara efikasi guru dengan metakognisi dalam kalangan guru-guru sekolah rendah Pedalaman Satu di daerah Kinabatangan, Tuaran, Kota Belud dan Keta Marudu di Negeri Sabah. Seramai 273 orang guru terlibat dalam kajian ini. Intrumen yang digunakan adalah seal selidik yang mengandungi tiga bahagian. Seal selidik dibina daripada instrumen Teacher Sense Efficacy Scale yang dibina oleh Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy (2001) yang mengukur tahap efikasi guru dan juga instrumen Metacognitive Awareness Invento,y for Teachers yang telah dibina oleh Cem Balcikanli (2011) yang mengandungi item-item untuk mengukur metakognisi guru. Dapatan daripada kajian ini menunjukkan pekali kepercayaan cronbach alpha masing-masing ialah .847 dan .927. Borang soal selidik yang lengkap telah di analisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Hasil analisis mendapati aras efikasi guru dan metakognisi guru-guru sekolah rendah Pedalaman Satu berada pada ta hap yang tinggi. Ujian korelasi Pearson mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan pada aras tinggi antara efikasi guru dengan metakognisi (r==.677, p<.01). Berdasarkan hasil dapatan ini beberapa cadangan yang relevan telah dikemukakan.
| Item Type: | Thesis (Masters) |
|---|---|
| Keyword: | Teacher efficacy, Self-efficacy, Metacognition, Primary school teachers, Rural education |
| Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB2801-3095 School administration and organization > LB2832-2844.1 Teaching personnel |
| Department: | FACULTY > Faculty of Psychology and Education |
| Depositing User: | DG MASNIAH AHMAD - |
| Date Deposited: | 22 Sep 2025 10:36 |
| Last Modified: | 22 Sep 2025 10:36 |
| URI: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/45153 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |

