Tekanan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru pendidikan khas program integrasi bermasalah pembelajaran sekolah rendah di zon Pantai Barat Utara

Mollynda Jini (2013) Tekanan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru pendidikan khas program integrasi bermasalah pembelajaran sekolah rendah di zon Pantai Barat Utara. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.

[img] Text
ABSTRACT.pdf

Download (169kB)
[img] Text
FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

Tujuan kajian ini adalah untuk melihat perbezaan tekanan dan kepuasan kerja dalam kalangan guru-guru pendidikan khas integrasi masalah pembelajaran berdasarkan faktor demografi iaitu tahap pendidikan, tempoh perkhidmatan dan status perkahwinan. Seramai 36 guru pendidikan khas di zon pantai barat utara telah dipilih untuk menjawab soal selidik yang mempunyai dua alat pengukur iaitu Job Stress Survey dan Job Satisfaction survey. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan korelasi,ujian t dan Anova sehala melalui program SPSS version 21.0.Hasil keputusan mendapati terdapat hubungan negatif yang signifikan antara tekanan dan kepuasan kerja. Keputusan juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari segi tekanan dan kepuasan kerja mengikut faktor demografi iaitu tahap pendidikan, tempoh perkhidmatan dan status perkahwinan.

Item Type: Thesis (Masters)
Keyword: Job stress, Job satisfaction, Special education teachers, Learning disabilities, Demographic factors
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB5-3640 Theory and practice of education > LB2801-3095 School administration and organization > LB2832-2844.1 Teaching personnel
Department: SCHOOL > School of Education and Social Development
Depositing User: DG MASNIAH AHMAD -
Date Deposited: 23 Sep 2025 10:14
Last Modified: 23 Sep 2025 10:14
URI: https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/45158

Actions (login required)

View Item View Item